Choď na obsah Choď na menu
 


05.- Ako na to -Zázrak ŠPONGIA

Áno :) špongia je pri akvarelkách  doslova zázrak. Štetec dokáže plochu natrieť ale špongia po sebe zanechá stopu akú štetec nikdy nezvládne. V momente oslobodenia sa od detailov dokáže doslova zázraky. Dôležité je len pochopiť ako sa správa. Nieje to štetec, ktorým sa po výkrese ťahá. Vďake svojej štruktúre po sebe zanecháva stopu, ktorá keď sa správne použije, výjde vám dielo ako od profíka.

Dôležité je že pri tejto technike je FÉN doslova nevyhnutný. Stopám po špongii trvá ešte dlhšie kým vyschnú a keďže nemaľujeme na Lipovej v augustových 34 stupňoch, potrebujeme schnutie pomedzi prácu trochu urýchliť aby sa nám stopy nezmiešavali do jednej véééľkej mláky. Každopádne možno by bol dobré mať pred sebou najprv čistý šmirák-papier a na ňom si jednoducho vyskúšať ako sa špongia v tvojich prstoch správa... 

02.jpg

Najprv... čo vlastne s ňou. Potrebujeme si z nej urobiť nástroj. V obchodoch majú rôzne okrúhle, štvorcové a kadejaké iné špongie pre výtvarníkov, no nám v podstate úplne stačí tá z kuchyni. Potrebujeme ju zastrihnúť akoby do špicatého trojuholníka tak, aby na konci vznikla plocha asi 1-2mm široká.

03.jpg

Za širšiu časť sa pohodlne drží, tou užšou... a teraz to dôležité slovo... ĎUBKÁME.   

Pritlačíš viac, máš veľkú mláku. Pritlačíš menej, máš jemnú stopu akoby z bodiek.

04.jpg

 

Prvý, jemný náter na tomto obrázku som urobil štetcom a následne som do základných plôch išiel špongiou stále tmavšími farbami. Tak isto aj tu platí že nemôžme robiť plochu ak je tá vedľa nej mokrá. Obloha by zrazu bola vtečená v kopci a kopec v oblohe.

05.jpg

06.jpg

07.jpg

Pri maľbe špongiou treba tak trochu zabudnúť na detaily. Celý obrázok vytváraš len zo série tmavších a svetlejších škvŕn a pokiaľ si pomôžeš fénom, môžeš jednu suchú plochu prekryť druhou a keďže sú obe v podstate priesvitné vytvárajú veľmi zaujimavý efekt.

08.jpg

09.jpg

no a samozrejme tie najtmavšie miesta robíš až na záver :) 

10.jpg

Aj na druhom obrázku platí to isté... od svetlejších plôch postupne k tmavším... od veľkých plôch k detailom.

11a.jpg

12.jpg

na strome som tiež najprv urobil svetlý základ a až potom keď bol suchý som urobil tmavé detaily...

13.jpg

no a stromy... Ani Jackie Chan by nemal trpezlivosť robiť všetky tie stromy v pozadí po jednom. Tu sa ti špongia veľmi hodí pretože nejde o namaľovanie 1325 stromov ale o namaľovanie kopca ktorý má budiť dojem že je plný strmov... že je doslova huňatý... áno to je asi to správne slovo. Nemaľuješ stromy na kopci ale huňatý kopec :) 

14.jpg

15.jpg

16.jpg

17.jpg

na záver... keďže sa mi to tam veľmi hodilo, použil som ceruzu na kontúry... čiary ktoré použil autor. Na prvom obrázku v tomto článku som urobil taký pokus že som sa líniám úplne vyhol. 

18.jpg

 

Ešte jedna ukážka :) trochu mimo Japonska... konkrétne z letnej Lipovej nad Valaskou.

19.jpg

Ešte o niečo viac tu vidno, že všetko to čo pred tým videli oči, špongia premenila len na zhluk svetlejších a tmavších miest. A ešte jednu vec si môžeš na tomto obrázku všimnúť... Tráva je svetlá...takmer biela a stromy za ňou tmavé. Pri takýchto miestach je dôležité že maľuješ tie tmavé stromy v pozadí tak že obchádzaš miesta kde má byť svetlá tráva.

 

20.jpg

21.jpg

22.jpg